ALCHEMISTS OR DYERS? THE ART OF DYEING IN THE GRECO-ROMAN EGYPT
Maria Julia Martinez Garcia
2019, TEXTILES AND DYES IN THE MEDITERRANEAN ECONOMY AND SOCIETY,
PV VI
27 Pages
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https://www.academia.edu/38656397/ALCHEMISTS_OR_DYERS_THE_ART_OF_DYEING_IN_THE_GRECO-ROMAN_EGYPT
Abstract: Egyptian papyri from the Greco-Roman period and the Greek Alchemists Corpus, dated approximately to the 3rd and 4th centuries AD, contain interesting recipes for the preparation of dyes and colourants for textiles, as well as other materials, such as stone, glass and metal. The professional dyers of Greco-Roman Egypt (infectores, offectores and the collective of crafts- men in general) practiced rituals or magic incantations, which specified the best time to open their workshops, or to protect their inventions. Craftsmen operated in workshops equipped with sets of specific instruments, similar to those described in treatises on alchemy. These similarities raise the question: what was the connection between the dyers of these specialised workshops and alchemists? What interests motivated these two groups to engage with each other? Did the Greek dyers and alchemists exchange raw materials or ideas? This paper reviews the possible links between the dyers and the alchemists who knew the formulas de- scribed in the Greek papyri and other texts. This relationship was likely linked to the demand for clothes and cloths dyed with colours that imitated the precious shellfish purple dye, by a growing, wealthy “middle class”.
Keywords: Greek papyri, Ancient alchemy, Craftsmen, Dyers, Alchemists
Résumé: Les papyrus de l’Égypte gréco-romaine et le Corpus des Alchimistes Grecs, datés du IIIe au IVe siècles, contiennent des recettes intéressantes pour la préparation de teintures et de pigments pour les matières textiles, ainsi que d’autres matériaux tels que la pierre, le verre ou le métal. Nous savons que des teinturiers professionnels de l’Égypte gréco-romaine (infectores et offec- tores et collectif des artisans en général) connaissaient et pratiquaient des rituels ou des incantations magiques qui précisaient le meilleur moment pour ouvrir son atelier ou pour protéger leurs inventions. Du même, les artisans ont travaillé dans des ateliers équipés de leurs instruments spécifiques, semblables à ceux décrits dans les traités sur l’alchimie. C’est à cause de ce fait que l’on pourrait se demander: ces teinturiers, qui travaillent dans des ateliers spécialisés, quels étaient les liens qu’ils maintenaient avec ceux des alchimistes? Quels sont les intérêts qui ont motivé ces deux groupes à s’engager dans ces relations? Il y avait l’écha … View full abstract
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